Sukupuolten tasa-arvo on kaunis ajatus, mutta suurista puheista huolimatta se antaa edelleen odottaa toteutumistaan. Todellinen keskustelu aiheesta jää vaan liian usein aika ohkaiseksi.

Viime vuosien suurimpia harminaiheitani on ollut se, kuinka tasa-arvon nimissä on julistettu feminismiä. Miehistä ei tunnu olevan oikein mihinkään, kun naiset osaavat kaiken - ja miehiä paremmin. Siinä, missä mies oli aiemmin oletusarvoisesti perheen pää, niin tätä nykyä "ihannemies" on jonkinlainen hiljainen "kyllä kulta"-tossukka... joka saa sitten vihat niskaansa, kun hänestä ei ole mihinkään.
Kyllä, kärjistän, mutta vähemmän kuin moni luulisi.

Vaikka en noteeraakaan feminismiä kovin korkealle ja roikun edelleen kiinni siinä käsityksessä, että miehen kuuluu sanoa se viimeinen sana, niin kyllä pitää ajoittain myöntää, että on naisasialiikkelläkin vielä tekemistä. Suurin osa suomalaisista on jo varmasti huomannut, että kaupan limsahyllyihin on ilmestynyt ihan uudenlaisia pulloja. Suuren maailman tyyliset pehmomuovipullot ovat siis rantautuneet tännekin. Okei - vaikka tiedänkin jääväni kaipaamaan näitä vanhanmallisia kovia muovipulloja niiden käytännöllisyyden takia - ihan hyvä homma. En osaa ottaa kantaa suuntaan enkä toiseen, mutta sisäinen muotoilijani kyllä tykkää joidenkin uusien putelien muodosta.

No, miten ihmeessä limsapullot liittyvät tasa-arvoon? Minäpä kerron.
Kuten jokaista suurta uutta asiaa tässä maailmassa, tätäkin mainostetaan. Kunnolla. Ja kas kun näihin uusien pullomallien mainoksiin onkin pitänyt taas ängetä mallinmitat täyttäviä naisia. Joka toisen bussipysäkin mainostaulussa keikistelee tätä nykyä nainen, joka on pukeutunut kai jotenkin kyseisen pullon "brändiä" vastaavalla tavalla - ja kaiken kruunaa pillerirasia-hatun virkaa toimittava pullonkorkki.

Että osaisin esittää asiaa kunnolla kuvaavan kommentin, pitäisi varmaan konsultoida Pasaa ja Atpoa, mutta yritän hillitä itseni. Seksi ja väkivalta ovat yhä edelleen kaksi myyvintä keinoa tässä maailmassa, mutta se, että nainen redusoidaan suunnilleen limsapulloksi (vaikka vain mainoksessa) menee jo turhan roisiksi. Kun olin pyöritellyt päätäni sen verran, että niska ehti kipeytyä, aloin miettiä asiaa.
Lienee itsestään selvää, että uusien pullojen muotoilua on viilattu pitkään ja hartaasti. Eikö tilaajalla sitten olekaan riittänyt kanttia pistää itse staraa eli oikeaa putelia siihen mainokseen vaan on pitänyt hannata ja alkaa leikkiä Hennes&Mauritzia? Jos allekirjoittaneelta kysytään, niin ainakin Edin uusi pullo on niin suuri parannus siihen entiseen, että sillä olisi riittänyt visuaalista arvoa ihan ilman mitään seksillä pelleilyäkin... Toki, jokainen voi arvata, onko minulta kysytty...

Vastakkainen näkökulma tasa-arvoon on tulossa. Sitä odotellessa.